Drogą powietrzną przez Odrę przeprawimy się już jesienią

Pod koniec kwietnia ruszyła budowa kolejki linowej, która połączy kampus Politechniki Wrocławskiej przy Wybrzeżu Wyspiańskiego z ul. Na Grobli, gdzie mieści się Geocentrum. Pierwsi studenci przeprawią się przez Odrę drogą powietrzną już w październiku.

We wtorek, 23 kwietnia, Politechnika Wrocławska oficjalnie przekazała teren pod inwestycję firmie Doppelmayr Polska. Wbicie pierwszej łopaty przy ul. Na Grobli nastąpiło 25 kwietnia, natomiast na Wybrzeżu Wyspiańskiego – 6 maja.

Dzięki nowemu połączeniu studenci i pracownicy naukowi znacznie szybciej pokonają odległość dzielącą te dwa miejsca – do tej pory zmuszeni byli chodzić lub jeździć przez most Grunwaldzki. Do laboratoriów przy ul. Na Grobli będą przez Odrę przeprawiać się przede wszystkim studenci budownictwa, geoinżynierii, górnictwa i geologii czy mechaniki.

Wszystkie prace, zgodnie z umową, powinny się zakończyć do końca września. Pierwsi pasażerowie skorzystają więc z przeprawy na początku nowego roku akademickiego.

Dwuprzystankowa kolejka linowa będzie miała 371 metrów długości, a w dwóch kabinach (z których każda pomieści 15 osób) w ciągu godziny w każdym z kierunków przejedzie 366 osób. Średni czas podróży wyniesie niespełna 2 minuty.

Pewne jest, że kolejką bezpłatnie będą mogli jeździć studenci i pracownicy Politechniki Wrocławskiej, a także wrocławianie posiadający ważny bilet okresowy zakodowany na Urbancard. Na razie nie wiadomo, jak zostanie rozwiązana kwestia biletów jednorazowych. Kolejka, poza tym, że ułatwi życie studentom, ma stać się również atrakcją dla turystów.

Koszt budowy kolejki to 12,7 mln złotych. Pierwotnie, gdy koszt przedsięwzięcia szacowano na 8 mln złotych, miasto i Politechnika Wrocławska umówiły się, że złożą się „pół na pół”, czyli po 4 mln złotych. Mimo wyższej niż zakładano ceny, jaką za budowę przeprawy trzeba będzie zapłacić, magistrat nie zdecydował się na podwyższenie swojego wkładu finansowego w inwestycję.