Najdłuższy wrocławski most kolejowy gotowy. Pociągi jeżdżą już dwoma torami

2015-01-19 Wrocław Popowice  - most nad Odrą (2)Właśnie zakończyła się modernizacja wschodniej konstrukcji kolejowego mostu między Osobowicami a Popowicami. Tworzy ona, wraz ze zmodernizowaną przed rokiem zachodnią przeprawą, największy obiekt inżynieryjny na trasie pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem.

Przypomnijmy, kolejowy most nad Odrą, którego gruntowny remont trwał od jesieni 2012 roku, znajduje się na odcinku między stacjami Wrocław Popowice i Wrocław Osobowice. Przeprawa składa się z dwóch równoległych obiektów mostowych: wschodniego i zachodniego.

Niemal równo rok temu zakończyła się modernizacja zachodniej konstrukcji, a teraz dobiegły końca prace przy równoległej przeprawie.

Zakres prac przy drugiej konstrukcji objął wymianę stalowego przęsła nurtowego, rozkucie starej przeprawy w części zalewowej i położenie nowej. 29 filarów, na których spoczywa żelbetowa część mostu, zostało gruntownie odnowionych i wzmocnionych. Na moście położono nowy tor i zamontowano sieć trakcyjną – wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Po kolejowym moście na Osobowicach prowadzi magistrala kolejowa E 59 w kierunku Poznania: tor numer 1 biegnie po wschodniej części, tor nr 2 – po zachodniej.

Jak tłumaczą kolejarze, gdy od jesieni 2012 roku do końca 2013 roku trwały prace modernizacyjne na obiekcie zachodnim, wówczas ruch pociągów odbywał się po jednym torze na wschodnim obiekcie.

Natomiast od stycznia 2014 roku pociągi zostały skierowane na tor 2 zachodniego, już zmodernizowanego obiektu i przez cały ubiegły rok trwały prace na wschodnim obiekcie.

Od tygodnia ruch pociągów prowadzony jest już na obu konstrukcjach mostowych – podkreśla Mirosław Siemieniec.

Całkowita długość mostu wynosi blisko pół kilometra, z czego 131 metrów przypada na stalowe przęsło nad nurtem Odry. Pozostała część mostu o konstrukcji żelbetowej przebiega nad terenem zalewowym.

Przedstawiciele PKP wyjaśniają, że z modernizacją przeprawy ściśle związana jest przebudowa dwóch sąsiednich wiaduktów – nad Groblą Kozanowską i nad ulicą Osobowicką. Ukończono już na nich prace, które pozwalają na przejazd pociągów.

Dzięki inwestycji PLK, czas podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o 20 minut. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Obsługę podróżnych zapewnią wygodne, dostępne dla osób niepełnosprawnych perony, z pełnym systemem informacji – zapowiada Mirosław Siemieniec.

Prace realizowane są w ramach zakrojonego na szeroką skalę projektu modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Poznania. Koszt modernizacji mostów wynosi około 41 mln złotych. Bezpośrednim wykonawcą jest firma Intercor z Zawiercia.

Z kolei koszt całego projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap II – odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego” to ponad 1,3 miliarda złotych, z czego prawie 800 milionów złotych pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.