Most Trzebnicki Południowy

Rodzaj obiektu

Most Trzebnicki Południowy

Most Trzebnicki Południowy

 

Most wybudowano w latach 1904-1905, aby zastąpić most wzniesiony w tym miejscu niespełna 10 lat wcześniej, który okazał się za niski – nowy most miał mieć większy prześwit. Most, zwany dziś Południowym Mostem Trzebnickim, ma jedno przęsło o długości 24,7 m., zbudowany jest ze stali, a jego nitowana kratowa konstrukcja jest wsparta na przyczółkach z betonu licowanego granitem.

Można powiedzieć, że historia Mostów Trzebnickich, choć taką nazwę otrzymały one dopiero po II wojnie światowej, sięga III tysiąclecia p.n.e. Już wtedy bowiem w tym właśnie miejscu znajdowała się przeprawa przez rzekę, co potwierdzają archeolodzy na podstawie odkrytych tu znalezisk. W znacznie późniejszych czasach wybudowano tu drewniany most łączący Wrocław z Trzebnicą, który wielokrotnie był niszczony i odbudowywany, a to za sprawą powodzi, a to wojny. Dopiero pod koniec XIX wieku postawiono na jego miejscu most stalowy będący poprzednikiem Mostu Trzebnickiego Południowego.

Powojenna historia Mostów Trzebnickich to przede wszystkim remonty i powódź tysiąclecia. Największy remont mosty przeszły w katach ’80, kolejny, już dużo mniejszy, na początku XXI wieku. W 1997 roku mosty były świadkami wielkiej wody – jej poziom z 12-13 lipca został uwieczniony na krzyżu dziękczynnym wzniesionym na wysokości trzeciego i czwartego przęsła mostu Północnego.