Prace przy udrożnieniu przepływu pod mostem Pokoju na finiszu

Do końca listopada potrwają prace przy udrożnieniu przepływu Odry pod mostem Pokoju. Trzeba było usunąć m.in. pozostałości po dawnym moście Lessinga, a także inne elementy zagrażające przepływającym tamtędy jednostkom. Koszt całego przedsięwzięcia to ponad pół miliona złotych.

Od połowy września pod wrocławskim mostem Pokoju trwają prace przy udrożnieniu Odry. Jak tłumaczą pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, zadanie polega na usunięciu występujących pod powierzchnią wody przeszkód i przywrócenie wymaganej głębokości dla żeglugi śródlądowej.

Przeprawa łączy ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego (prawy brzeg) i plac Powstańców Warszawy (lewy brzeg). Konstrukcja powstała w 1959 roku w miejscu zniszczonego w czasie oblężenia „Festung Breslau” mostu Lessinga, który wyburzono ostatecznie w 1945 roku.

I jak tłumaczą w RZGW, to właśnie pozostałości po dawnym moście Lessinga zalegają jeszcze pod obecną przeprawą.

Dokładnie pod środkowym przęsłem znajdują się resztki filara mostu Lessinga, które utrudniają swobodną komunikację na szlaku żeglugi śródlądowej. W korycie rzeki, oprócz pozostałości filara, zalega też szereg elementów pozostałych z czasów budowy mostu. Wśród nich znajdują się granitowe płyty chodnikowe, obcięte stalowe brusy, pnie drzew – wyliczają wodniacy.

Przedstawiciele RZGW podkreślają, że niestety przy budowie mostu Pokoju nie wycięto w sposób właściwy grodzic, czyli montowanych na cele budowy ścianek szczelnych. Po zakończeniu pracy obcięto je na różnych poziomach, nie usuwając ich ostrych krawędzi.

Wszystkie te elementy stanowią potencjalne zagrożenie dla jednostek pływających, dlatego konieczne było ich usunięcie. Celem realizowanego obecnie przedsięwzięcia jest zatem udrożnienie przepływu pod środkowym przęsłem mostu Pokoju i przywrócenie wymaganej głębokości poprzez usunięcie wszystkich przeszkód utrudniających swobodną żeglugę na tym odcinku Odry – dodają wodniacy.

Prace potrwają do końca listopada 2013 roku. Wartość całego przedsięwzięcia to ponad 584 tys. zł, a jego realizacja została wsparta dofinansowaniem ze źródeł Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu – uzyskana dotacja sięga około 292 tys. zł.