
Most Jagielloński Południowy
Urzędnicy właśnie wybrali najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przebudowę mostu Jagiellońskiego Południowe starego. Wygrała opiewająca na nieco ponad 5 mln złotych propozycja złożona przez Skanską. Prace modernizacyjne mają ruszyć w październiku.
O przygotowaniach do przebudowy mostu Jagiellońskiego Południowego donosiliśmy już w lipcu.
Inwestycja spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem – do ogłoszonego przez Zarząd Dróg i Utrzymania Przetargu zgłosiło się aż siedem firm.
Najtańszą, opiewającą na nieco ponad 5,1 mln złotych ofertę złożyła Skanska i to właśnie to przedsiębiorstwo zajmie się kompleksową modernizacją przeprawy.
– Rozpoczęcie remontu mostu Jagiellońskiego Południowego starego zaplanowano jeszcze tej jesieni – tłumaczy Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Jak mówią urzędnicy, remont mostu jest konieczny z uwagi na zły stan techniczny.
– Wymiany wymaga płyta pomostowa, którą zastąpi żelbetowa konstrukcja. Wyremontowane zostaną również przyczółki i skarpy, wszystkie stalowe elementy przeprawy zostaną również zabezpieczone przed korozją – wylicza Ewa Mazur.
Przebudowa obiektu zajmie 9 miesięcy. Spodziewany termin rozpoczęcia prac to październik.
Przypomnijmy, że mosty Jagiellońskie to w sumie cztery mosty drogowe przebiegające nad kanałem żeglugowym i kanałem powodziowym Odry, łączące wrocławskie osiedla Zacisze i Mirowiec. Tworzą dwie pary – dwa mosty południowe (starszy i młodszy) i dwa mosty północne (również starszy i młodszy).
Starsze przeprawy wybudowano w latach 1916-1917, zaraz po tym jak w tym miejscu przekopano kanały rzeki. Inwestycja miała służyć udrożnieniu transportu drogowego i żeglugi w Breslau, a także ochronie przeciwpowodziowej w mieście.
Nowe mosty otworzono w 1984 roku – wybudowano je równolegle do starych, nieco na zachód, według projektu Krystyny Angerman.
Most Jagielloński Południowy stary (1916-1917) biegnie nad kanałem powodziowym. Tak jak pozostałe mosty w tym miejscu jest jednoprzęsłowy, posiada stalowy pomost podwieszony na sztywnych wieszakach, które są podtrzymywane przez dwuprzegubowe dźwigary o konstrukcji łukowo-kratowej. Jego długość to nieco ponad 60 metrów.