Przebudowa mostu Jagiellońskiego wstrzymana przez awarię sieci gazowniczej

Most Jagielloński Południowy

Od blisko dwóch tygodni robotnicy nie mogą prowadzić prac związanych z gruntownym remontem jednego z mostów Jagiellońskich. Przestój to wina wadliwej sieci gazowniczej zlokalizowanej pod przeprawą, a mimo podejmowanych prób, awarii wciąż nie udało się usunąć.

Przypomnijmy, o przygotowaniach do przebudowy mostu Jagiellońskiego Południowego donosiliśmy latem, a cała inwestycja ruszyła w październiku.

Aktualnie jednak – od prawie dwóch tygodni – remont jest wstrzymany. Przestój to efekt awarii zaworu kompensacyjnego sieci gazowej zlokalizowanej pod mostem, przez którą nie mogą być prowadzone roboty przygotowawcze do rozbiórki płyty pomostowej.

Dodajmy, że pod obiektem od kilku tygodni trwały prace związane z montażem konstrukcji wsporczej dla podwieszenia pomostu, z którego będzie prowadzona rozbiórka płyty.

Niestety, wskutek stwierdzonej nieszczelności sieci gazowej biegnącej pod mostem prace montażowe, które wymagają użycia palników i spawarek, musiały zostać wstrzymane ze względów bezpieczeństwa – tłumaczy Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Na razie mimo podejmowanych prób, operatorowi sieci gazowej nie udało się usunąć awarii.

Dziesięciodniowy przestój może wpłynąć na ostateczny termin ukończenia remontu mostu, gdyż w okresie zimowym trudno będzie nadrobić powstałe zaległości, szczególnie, że nie wiadomo czy w styczniu i lutym pogoda pozwoli na wykonywanie jakichkolwiek robót na budowie – przyznaje Ewa Mazur.

Remont był koniecznością

Wedle pierwotnych zapowiedzi i podpisanej umowy, przebudowa powinna zakończyć się połowie czerwca przyszłego roku. Prace remontowe prowadzi firma Skanska, która za realizację przedsięwzięcia zainkasuje ponad 5 mln złotych.

Remont był koniecznością z uwagi na fatalny stan techniczny przeprawy. Jak wyliczali urzędnicy, wymiany wymaga płyta pomostowa, którą zastąpi żelbetowa konstrukcja, wyremontowane zostaną również przyczółki i skarpy, a wszystkie stalowe elementy przeprawy zostaną również zabezpieczone przed korozją.

Dwie pary mostów Jagiellońskich

Remontowany most Jagielloński Południowy stary biegnie nad kanałem powodziowym. Tak jak pozostałe mosty w tym miejscu jest jednoprzęsłowy, posiada stalowy pomost podwieszony na sztywnych wieszakach, które są podtrzymywane przez dwuprzegubowe dźwigary o konstrukcji łukowo-kratowej. Jego długość to nieco ponad 60 metrów.

Mosty Jagiellońskie to w sumie cztery mosty drogowe przebiegające nad kanałem żeglugowym i kanałem powodziowym Odry, łączące wrocławskie osiedla Zacisze i Mirowiec. Tworzą dwie pary – dwa mosty południowe (starszy i młodszy) i dwa mosty północne (również starszy i młodszy).

Starsze przeprawy wybudowano w latach 1916-1917, zaraz po tym jak w tym miejscu przekopano kanały rzeki. Inwestycja miała służyć udrożnieniu transportu drogowego i żeglugi w Breslau, a także ochronie przeciwpowodziowej w mieście.

Nowe mosty otworzono w 1984 roku – wybudowano je równolegle do starych, nieco na zachód, według projektu Krystyny Angerman.