Remontują stuletni most w centrum miasta. Kolejne przeprawy czekają w kolejce

Wciąż trwa remont stuletniego mostu Słodowego – ze względu na długą zimę termin zakończenia inwestycji, pierwotnie planowany na kwiecień, nieco się przesunął. Tymczasem urzędnicy już przymierzają się do renowacji kolejnych dwóch ważnych przepraw: mostu Jagiellońskiego Południowego starego i mostu Żernickiego.

Remont stuletniego mostu, łączącego wyspę Słodową z wyspą Młyńską, ruszył jesienią ubiegłego roku. W ramach prac zaplanowano tam roboty mostowe, drogowe, konstrukcyjne, teletechniczne, kanalizacyjne, elektroenergetyczne, gazowe, wodociągowe oraz wycinkę drzew.

Cała konstrukcja zostanie wzmocniona, umocnione będzie też posadowienie przeprawy na gruncie. Konstrukcja będzie podniesiona o około 40 centymetrów ze względu na wymogi przeciwpowodziowe – zapowiadała Katarzyna Hawrylak-Brzezowska, miejska konserwator zabytków.

Rozbiórka, a właściwie przygotowania do niej, rozpoczęły się na początku listopada. Najpierw powstał pomost techniczny pod przeprawą, z którego później prowadzono i monitorowano demontaż. Stara konstrukcja zniknęła, a wykonawca przeprowadził prace związane z przebudową sieci.

W kwietniu, po zimowej przerwie, na moście Słodowym wznowione zostały roboty brukarskie związane z odtworzeniem nawierzchni na płycie mostu, a także roboty bitumiczne na dojazdach do przeprawy. Wyjątkowo długa tegoroczna zima sprawiła, że zapowiadany na koniec kwietnia termin ukończenia inwestycji przesunął się, a robotnicy wciąż pracują.

Stuletni most Słodowy nad kanałem powodziowym Klary, choć niewielki, spełnia niezwykle ważną funkcję. To właśnie dzięki niemu obsługa komunikacyjna wyspy Słodowej jest w ogóle możliwa, zarówno jeśli chodzi o mieszkańców położonej na niej kamienicy, jak i dojazd służb komunalnych, ratowniczych i porządkowych.

Remont stulatka nie spowodował jednak problemów komunikacyjnych między wyspą Słodową, a stałym lądem, bo obok mostu od dawna funkcjonowała przeprawa tymczasowa.

Tuż za nim usytuowany jest najstarszy wrocławski most Św. Klary, wybudowany w 1799 roku, który łączy wyspę Słodową z wyspą Bielarską. Jako obiekt przeznaczony wyłącznie do ruchu pieszego nie podlega jednak równie mocnej i postępującej w czasie degradacji co most Słodowy.

Tymczasem urzędnicy już rozpoczęli przymiarki do remontu kolejnych dwóch ważnych, wrocławskich przepraw: mostu Jagiellońskiego Południowego starego oraz mostu Żernickiego. Co prawda ich renowacja planowana jest dopiero na 2015 rok, ale jeszcze w tym roku powinna powstać pełna dokumentacja projektowa.

Most Jagielloński przejdzie renowację płyty pomostowej, most Żernicki zostanie rozebrany (jest osadzony zbyt nisko względem lustra wody) i w jego miejscu powstanie nowa, podniesiona przeprawa – zapowiada Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Do przetargu na wykonanie projektu remontu mostu Jagiellońskiego zgłosiło się siedmiu oferentów, w tym firma z Hiszpanii, natomiast do projektu remontu mostu Żernickiego chce przystąpić trzech oferentów. Komisja przetargowa dokonuje właśnie sprawdzenia ważności złożonych ofert.