Trwa modernizacja kolejowego mostu na Odrze. W weekend zdemontowali ogromne przęsło

Sukcesem zakończyła się weekendowa akcja demontażu 200-tonowego przęsła mostu kolejowego na Odrze łączącego Popowice z Osobowicami. Modernizacja przeprawy, po której jeżdżą pociągi to część ogromnego, opiewającego na ponad 1,5 mld złotych przedsięwzięcia. Jak zapewniają kolejarze, jego efektem będzie szybsza podróż i lepsza obsługa pasażerów.

Przypomnijmy, że podobna operacja miała miejsce w grudniu 2012 roku, kiedy to demontowano przęsło w drugim torze. Pierwsze nowe przęsło połączyło Osobowice z Popowicami wiosną 2013 roku, a po wykonaniu pozostałych prac odbudowana część mostu przejęła ruch pociągów na początku bieżącego roku.

Weekendowa akcja na Odrze uzależniona była od panujących warunków atmosferycznych.

Jeśli pogoda dopisze, w sobotę rozpoczniemy demontaż drugiego przęsła. Warunki pogodowe muszą być jednak na tyle dobre, by utrzymać na rzece barkę, która będzie podtrzymywać zdejmowaną konstrukcję – zaznaczał kilka dni temu Jarosław Szczepaniak, kierownik kontraktu z PKP PLK S.A.

Na szczęście pogoda dopisała, więc operacja wodno-lądowa ruszyła w sobotę o godz. 8 rano, a zakończyła się pomyślnie o godz. 2 w nocy w niedzielę. W tym czasie konstrukcja oparta na przyczółku i filarze pomiędzy stacją Wrocław Popowice i przystankiem Wrocław Osobowice została z jednej strony umocowana na barce i przetransportowana przez Odrę.

Nową przeprawę, w miejscu zdemontowanego przęsła, stworzą dwa przęsła stalowe o łącznej długości 131 m i żelbetowa konstrukcja na 27 odnowionych i wzmocnionych filarach.

Ze względu na wymagania przeciwpowodziowe będzie wyższa o 35 cm od poprzedniej – tłumaczą kolejarze.

Prace przygotowawcze do rozpoczęcia montażu nowej przeprawy rozpoczną się w marcu, a cały most powinien być gotowy w lipcu. Jego modernizacja pochłonie około 41 mln złotych.

Pociągi do Poznania pojadą szybciej

Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku od Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego obejmuje poza odrzańskim mostem około 100 innych obiektów inżynieryjnych. Ponadto linia kolejowa będzie wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji kolejowej oraz urządzenia kontroli stanów awaryjnych taboru kolejowego.

Na trasie powstają nowe przejścia podziemne, perony wyposażone w windy i pochylnie dla osób niepełnosprawnych oraz systemy informacyjne dla podróżnych – wyliczają przedstawiciele PKP.

Po modernizacji tej linii pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania skróci się do około 1 godz. 40 minut.

Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 1,5 mld złotych, zakończenie całego projektu planowane jest na 2015 rok.