Urlop na barce

Barki turystyczne stają się powoli nieodłącznym elementem rzecznego krajobrazu. Coraz chętniej wypływamy w rejsy barką nie tylko po polskich wodach, ale i europejskich. Warto więc wiedzieć na co i gdzie możemy sobie pozwolić.

Uprawnienia

Pierwsze pytanie, jakie nasuwa nam się na myśl o planowanym rejsie to kwestia uprawnień. Mile rozczarujemy się wypożyczając barkę w większości krajów europejskich- do prowadzenia barki nie są potrzebne żadne uprawnienia we Francji, Irlandii, Włoszech, Holandii, Portugalii, Szkocji oraz w Niemczech. W wymienionych krajach zazwyczaj przed rozpoczęciem rejsu załoga przechodzi jedynie trwające około trzech godzin przeszkolenie. W Niemczech spotykamy jednak jeden wyjątek- na niemieckich rzekach- jeśli pływamy barką powyżej 13 metrów między jeziorem Muritz, a miastem Zahndenick- należy zaopatrzyć się w patent odpowiedni do wielkości barki.
Jeżeli chodzi o prowadzenie barki w Polsce… akurat u nas potrzebne są uprawnienia sternika motorowodnego, dla barek turystycznych o mocy silnika większej niż 10 kW. Takie uprawnienia można zdobyć na szkoleniach motorowodnych.

Czarter barki, czyli inaczej jej wynajem, najczęściej trwa 7, 14, lub 21 dni, a zaczyna się i kończy w dniu oznaczonym w umowie jako czas trwania czarteru, zazwyczaj jego początek przypada na sobotę.

Czasami zdarza się (jest to bardzo częste w krajach Europy Zachodniej), że wynajmujący barkę turystyczną napotyka pewne ograniczenia, które stawiają firmy czarterujące barki. Zazwyczaj chcą oni, aby osoba kierująca barką miała ukończone 18 lat, barki nie opuszczały wyznaczonego obszaru i nie wypływały nocą, a na barce przez cały okres jej użytkowania znajdowała się umowa najmu.

Śluzowanie

Przed wypłynięciem w rejs barką należy dokładnie sprawdzić, czy wszystkie śluzy na wybranej trasie będą otwarte, zabezpieczy nas to przed niemiłymi niespodziankami podczas żeglugi. Ich niedostępność może wynikać z remontów zarówno śluz jak i szlaków wodnych, które przeprowadzane są zazwyczaj poza sezonem. Zdarzyć się może tak, że prace remontowe przeciągną się, wtedy informacje o wyłączonych z żeglugi trasach i śluzach podawane są w marcu.

W trakcie wydawania barki, obsługa zazwyczaj informuje w jaki sposób przechodzi się przez śluzę. Istnieje wiele rodzajów śluz, do najczęściej spotykanych należą te obsługiwane przez personel: śluzy ręczne, elektryczne, bądź automatyczne. Podczas rejsu barkami można jednak natrafić także na śluzy bez obsługi, szczególnie na trasach o niedużym natężeniu ruchu barek. Są to śluzy ręczne lub automatyczne. W praktyce umiejętność śluzowania jest łatwa, wymaga pracy dwóch osób.

We Francji i w Niemczech śluzowanie podczas rejsu barką jest bezpłatne. W Holandii płaci się tylko przy niektórych pokonywanych barkami śluzach, a w Irlandii konieczne jest wykupienie do tego celu specjalnej karty. W Polsce za przepłynięcie śluzy na Mazurach i na głównych rzekach również zapłacimy.

Śluzy są przeważnie otwarte od godziny 9 do 19. Pamiętać trzeba jednak o przerwach w ciągu dnia oraz o ważnych świętach, podczas których śluzy mogą być zamknięte. W Irlandii i w Niemczech wszystkie śluzy otwarte są natomiast non stop.

Towarzystwo

Barką pływać możemy całą rodziną, nie ma przeszkód by na pokład wziąć dzieci bądź psa. Pokład na barce jest przestronny i bezpieczny a konstrukcja barki powoduje, że pokład jest stabilny. Poza tym dzieci mają obowiązek noszenia kamizelek asekuracyjnych na pokładzie podczas rejsu, co dodatkowo je zabezpiecza.

Nie ma także przeciwskazań by podczas rejsu zatrzymać się na trasie i popływać w miejscach do tego przeznaczonych, a także powędkować. Barką bowiem zatrzymać możemy się praktycznie wszędzie. Oczywiście najlepszymi miejscami na postój są mariny. Niektóre z nich są bezpłatne, inne zaś, szczególnie te w pobliżu atrakcji turystycznych, wymagają dodatkowej opłaty za postój.
Jeśli płyniemy barką sami, możemy swobodnie obrać kurs środkiem kanału, czy rzeki. Kiedy towarzyszą nam inne barki obowiązuje ruch prawostronny, tzn. mijamy napotkaną barkę lewą burtą.

Przeciętna szybkość barki wynosi 8-10 km/godz., pływanie z większą prędkością barki może być niebezpieczne. Płynąc z przepisową prędkością przez pięć godzin, dziennie możemy pokonać odległość rzędu 45 km. Samo pokonanie śluzy zajmuje natomiast zazwyczaj około 20 minut.