Wodna autostrada i szkoła żeglarska – plany na rozwój Odry

Zgodnie z zapowiedziami Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – Marka Gróbarczyka, w 2020 roku uruchomiona ma zostać „Wodna autostrada” na Odrze. Przedsięwzięcie ma przynieść duże zyski finansowe i wspomóc rozwój regionu.  W planach jest również utworzenie ośrodka szkolącego marynarzy.

Spotkanie ministrów – Marka Gróbarczyka Dawida Jackiewicza i Grzegorza Tobiszowskiego, które odbyło się ubiegłym tygodniu, dotyczyło przywrócenia transportowego ruchu wodnego na Odrze. Minister Marek Grubarczyk zapewnił, że wszelkie dyskuje i decyzje, dotyczące tego tamtu, będą podejmowane we Wrocławiu oraz zapowidział utworzenie 4. żeglowności na górnym odcinku Odry.

Głównym celem projektu jest powrót do stanu z lat 70 (Brzeg Dolny przepływało wtedy średnio 2,500 statków więcej w porównaniu z rokiem obecnym). Wraz ze wzrostem ilości kursów statków wzrasta zapotrzebowanie na maranarzy. Zrównoważony rozwój inwestycji zapewnić ma utworzenie szkoły branżowej (pod zarządem Ministrestwa Gospodarkio Morskiej i Żeglugi Śródlądowej). Podpisany został już dokument, w którym zarządzono powałanie grupy, odpowiedzialnej za utworzenie klasy żeglugi śródlądowej.

Minister Gróbarczyk zaznaczył podczas spotkania biznesowy aspekt przedsięwzięcia. Na przywróceniu żeglugi transportowej na Odrze skorzystają spółki skarbu państwa (z sektora energetyki, a także z sektora prywatnego). Koszt inwestycji szacuje się na 30 mld zł, pomoc w sfinansowaniu projektu mają udzielić przedsiębiorcy.

  • virgin71

    W 2022 roku prezydent miasta wydzieli pasy dla statków i założy sygnalizację świetlną spowalniającą ruch. Pasy będą miały szerokość równą dużym statkom, a rowery wodne będą mieć bezwzględne pierwszeństwo.
    Miłego mieszkania we Wrocławiu, miłego mieszkania nad Odrą…